Tvorba a umělecko-agentážní činnost

1/ Význam, smysl a cíl umělecko-agentážní činnosti

Umělecko-agentážní činnost lze společensky zařadit mezi odborné a zároveň svou podstatou specifické služby poskytované pracovníky agentury, a to občanům, umělcům, pořadatelům.

Cílem práce je na profesionální rovni realizovat zprostředkování a oběh uměleckých hodnot pro občany prostřednictvím pořadatelských subjektů – organizací (firem) a umělců samotných (skupin, souborů a jednotlivců). V praxi tak umožnit občanům návštěvu uměleckých produkcí, rozšířit jejich poznání i citové vnímání různých uměleckých žánrů, které specifickou uměleckou formou, svým obsahem a projevem odrážejí naši společenskou realitu ve všech oblastech.

Význam spočívá v humanismu této práce, její společenské potřebnosti a užitečnosti s ohledem na vzdělanost, vnímavost a morální profilaci.

Výrazným prvkem této práce je dramaturgická koncepce agentury, která provádí výběr uměleckých vystoupení s ohledem na věkové, sociální, regionální a jiné potřeby skupin obyvatelstva a tím ovlivňuje osvojování uměleckých hodnot lidmi - návštěvníky, posluchači, diváky apod.

Smysl práce tedy spočívá ve zpřístupnění uměleckých hodnot široké veřejnosti, v nabídce uměleckých pořadů žádaných veřejností, komerčních i nekomerčních vystoupení, které přinášejí návštěvníkům psychickou relaxaci a zábavu, citové prožitky a určitou míru poznání. Smysl rovněž spočívá v přiblížení a bezprostředním kontaktu uměleckých osobností s diváky, formování tak jejich názoru na uměIecké výkony a osobnost umělce.

Odbornost a specifičnost umělecko-agentážní činnosti vyžaduje značné nároky na osobnost pracovníka agentury.

Základní požadavky:
- organizační schopnosti
- vyjadřovací schopnosti
- znalost zprostředkovaných produkcí
- znalost technických podmínek realizace pořadů
- dokonale znát systém zprostředkování
- operativnost a pohotovost v jednání a rozhodování
- důkladnost a zodpovědnost
- systematičnost v práci
- průběžné sledování uměleckého dění doma i v zahraničí (žánry, styly, osobnosti aj.)
- adekvátní jednání (umělci - pořadatelé) pro zajištění vystoupení
- znalost zprostředkovaných umělců – jejich osobnosti
- znalost prostředí vhodných pro realizaci vystoupení
- základní orientace v ekonomice kultury


2/ Humanitní poslání umělecko-agentážní činnosti

Humanismus:
určitý program životní vzdělanosti, který nemusí být spojen s určitou historickou epochou (knihtisk Johannes Gutenberg 1444-144S)
"Vědění lidské - studia humna" - poznání člověka a přírody (Giordano Bruno 1548-1600)
Ideál lidskosti - skutečné humanity
Humanismus:
učenecký proud projevující se studiem antické slovesnosti. Základ vzdělání - antičtí autoři.
Řecký ideál dobra a krásy nastupuje s římskou mužností virtusů místo středověkých církevních autorit.
Definice:
Humanismus - zušlechtěná lidskost (snaha o studium antického poznání ve středověku)
Lidská činnost záměrně směřující k uspokojení duchovních potřeb člověka.
Podpora vzdělanosti a poznání.- Humanitární pomoc
- Humanitární studium
- Místo společenské prospěšnosti

Dílčí práce, služby a výkony, organizační činnost, jednání, administrativa i ekonomika ve svém souhrnu směřují k naplnění poslání umělecko-agentážní činnosti, kterým je umožnit osvojování uměleckých hodnot.

Umělecká hodnota:
Vše to, co rozšiřuje naše poznání specifickými výrazovými prvky, jejichž podstata spočívá v emočním apeIu na prožitky a citovou vnímavost lidí. To je umocňováno technickými pomůckami (světIo, kostýmy, výtvarnost scény, hudební doprovod aj.)

Umělecké hodnoty odrážejí společenskou realitu specifickými - zvláštními výrazovými prvky (žánry). Umění tedy vychází z reality života, navazuje na již poznané, které je rozvíjeno s ohledem na tvůrčí činnost umělců - autorů, jejich podmínky tvorby, duchovní dispozice, celkovou úroveň jejich poznání.
George KING